30. Květen 2011 4

Citrón s mlíkem – co Vy a Vaše pH?

Universal_PH_indicator

Jak se tak pročítám všemi těmi sloupky, články a informacemi o kyselosti v organismu, objevila jsem velmi zajímavou studii. Zabývá se výzkumem pH slin u pacientů trpících akutní lymfoblastickou leukémií- tedy rakovinou (Medicina Oral 2008). Lékaři zjistili, že pH slin lidí, kterým byla diagnostikována rakovina nebo jakékoliv nádorové onemocnění, je podstatně nižší než u zdravého jedince. pH slin člověka zasaženého rakovinovým onemocněním má hodnotu 4,0-5,5 (v případech, kdy dochází ke vzniku metastáz, může být pH ještě nižší), kdežto u zdravého je pH slin vyšší, tedy 7-7,4 (Aihara 2009) – což je podobné hodnotám pH v krvi, jak jsem uvedla v minulém díle.

Než se přesuneme dál, stálo by možná za to zjistit, kde vlastně jsme v současné chvíli. A tak mě napadá takový pokus. Pokud vás tohle téma zajímá a chcete zjistit, jak jste na tom vy a vaše pH, budete potřebovat jednu jedinou věc. Lakmusové papírky. Určitě je znáte z hodin chemie, kde jste s nimi dělali, podobně jako já, různé pokusy třeba s mýdlem a citrónem a zjišťovali, jakou barvou se vám papírek zbarví. Aby bylo ale jasné, čím je číslo nižší (barvy žlutá-oranžová-červená), tím kyselejší je prostředí, čím vyšší číslo (a barvy zelená a odstíny modré), tím prostředí zásaditější.

Dočetla jsem se, že takové měření pH slin a následné zjišťování jeho hodnot není zase tak nezvyklé. Alespoň, co mohu soudit podle zahraničních zdrojů, převážně z USA. Takový test se provádí ráno a na lačno a je naprosto jednoduchý. Na indikační papírek, je však potřeba dostat tu část slin, která se tvoří pod jazykem. Říká se jí lymfatická tekutina. Nejsnadnější způsob, jak ji získat je asi tento: Předkloňte se, otevřete ústa, zvedněte jazyk a párkrát jím zakmitejte zleva zprava. Pak jazyk pomalu položte zpět. Tuto tekutinu přelijte přes spodní ret a plivněte na lakmusový indikátor. (Tak a teď by mně docela zajímalo, kolik z vás si to při čtení hned vyzkoušelo :)). Podle zbarvení a stupnice odstínů můžete za několik málo okamžiků odečíst, jak moc je vaše tělo zasaženo kyselostí.

pH slin by nemělo klesnout pod hodnotu 6,8. Pokud klesne např. pod hodnotu 6,3, už se jedná o zvýšenou acidosu, která je udržujícím faktorem chronických onemocnění (rovnováha ve vašem organismu je porušená) (Čehovský 2011). To hned nutně neznamená, že s vámi něco vážného je, ale měli byste se nejspíš zamyslet nad svými stravovacími návyky, životním stylem a pokusit se ho změnit. Nezkoušejte na svém těle, kolik toho ještě snese. Když máte k dispozici novou informaci, díky které můžete změnit svůj život k lepšímu, využijte ji. 

Naše tělo se umí zbavit přebytečných kyselin přirozenou cestou, pokud mu ale dáme šanci. Důležitý je už tolikrát zmiňovaný pitný režim. Není nic jednoduššího, než pít dostatečné množství OBYČEJNÉ VODY a tím dostávat škodlivé látky pryč ze svého organismu. Dokonce i plíce dokáží „vydýchat“ kyseliny, když se ale nedostatečně pohybujeme, ani to svému tělu neumožníme (Tepperwein 2005).

599px-Glass-half-fullCo tedy s tím, pokud jste si naměřili nízké pH? Určitě byste se měli nejprve zamyslet nad svým každodenním režimem. Jestli stále někde pobíháte, stresujete se a máte pocit, že na nic nemáte čas, zkuste si během toho shonu uvědomit, co se s vámi děje. Na chvíli se zastavte a zhluboka nadechněte (zní to jako příšerné klišé, ale kdo z nás si v tom dnešním světě umí říci STOP! teď potřebuji odpočinek!?).

Dále se naučte pravidelně hýbat. Kdo říká, že nemá čas, kecá.:) Každý má čas. Spíš si myslím, že si neumíme správně nastavit své priority. A také nemusíte hned lámat sportovní rekordy. Jděte na rychlejší procházku, na jogu nebo pilates, běžte si zaplavat a tak…Uvidíte, na pravidelný pohyb si tělo zvykne a samo ho bude vyžadovat, protože mu dělá dobře. Víte, že, při cvičení (už po 10 minutách fyzické zátěže) vaše hypofýza do těla vylučuje endorfiny- hormony štěstí?

Poslední a neméně důležitou změnou by měly být stravovací návyky. Pokud převážně „jíte normálně“ tzn. konzumujete často maso, pečivo, těstoviny, sýry, uzeniny apod., jste jasnými adepty na překyselený organismus. A to je potřeba změnit!

V příštím díle Citrónu s mlíkem vám poskytnu seznam kyselinotvorných, zásadotvorných a neutrálních potravin. Pokusím se také vysvětlit, jak to v našem těle funguje, když přijímáme takovou, či makovou stravu. Tak se na vás těším zase příště!

PS: Lakmusové papírky seženete ve zdravotních potřebách, ty moje stály 111,- (100 Ks)… Přeju vám lehce zásaditou slinu ;)).

Předchozí a následující díly najdete zde:

1. DÍL – úvod do kyselosti a bazicity v organismu

3. DÍL – proces, důsledky a jak z toho ven?

ZDROJ:

Medicina Oral 2008. PH and salivary sodium bicarbonate in cancer patients. Medicina Oral (online) URL: http://www.medicinaoral.com/medoralfree01/v13i7/medoralv13i7p456.pdf. Vyhledáno dne: 27. 5. 2011

Aihara, H. 2009. Kyseliny a zásady. Vydání první. Praha: Anag.

Čehovský, J. Udržující příčina všech nemocí. Celostní medicína.cz (online) URL: http://www.celostnimedicina.cz/udrzujici-pricina-vsech-nemoci.htm. Vyhledáno dne: 29. 5. 2011

Tepperwein, K. 2005. Pryč s kyselostí!. Vydání první. Bratislava.

OBRÁZKY:

http://www.omniprax.cz/obr/c39542.jpg. Vyhledáno dne: 3. 5. 2012.

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/00979/drinking-water-460_979746c.jpg. Vyhledáno dne: 29. 5. 2011.

4 komentáře k článku Citrón s mlíkem – co Vy a Vaše pH?

  1. Jaký vliv má na zlepšení organismu 14-21 dnů pobyt v lázních s denodenním pitným režimem minerálních vod/ př.Karlovy Vary, Luhačovice atd./. Děkuji za odpověď.

    • Dobrý den,

      Nejsem lékař, takže v tomhle případě vám asi nedám plně fundovanou odpověď. Nicméně myslím, že samotné dodržování pitnýho režimu minerálních vod v lázních beze změny stravovacích návyků (navíc vzhledem k tomu, co většinou v tamních lázeňských restauracích servírují k jídlu:/) a dostatečnýho pohybu, nestačí.. Navíc je potřeba brát v úvahu, že minerální vody díky obsahu vyššího množství minerálních látek mohou organismu i ublížit. Minerálky by se měli pít delší dobu vždy jen po konzultaci s lékařem, většinou se doporučují sportovcům, aby doplnili dané látky po sportovním výkonu, kdy vyplaví většinu solí a minerálů.. Běžný člověk by měl i obyčejné minerálky pít čas od času a určitě ne každý den (viz jak nás k tomu pobízejí různé reklamy na Poděbradky, Ondrášovky, Matonky apod..) Nejlepší je pít obyčenou kohoutkovou vodu, tak 2,5-3l/ denně, tou z těla vyloučíte spoustu škodlivých látek a určitě vám nijak neublíží.:) Doufám, že jsem aspoň trošku pomohla. Mějte se bájo!:)

  2. Překyseleno je 90% populace.Bohužel si to z valné části způsobujeme sami stravou,životním stylem a hlavně nedostatečným,povrchním dýcháním.
    S těmi slinami to hned ráno zkusím.Nevěděla jsem,že se mají vyhodnocovat sliny z podjazyka.Já prostě ráno „plivla“ na lakmusový papírek :-) , nebo jsem zkoušela Ph z ranní moče.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *