8. Červen 2011 0

Jednoduché lososové rýžoto zdobené chřestem

salmon

Hned na úvod bych měla asi vysvětlit, proč má tento pokrm takový zvláštní název. On totiž každý správný Ital ví, že na pravé risotto je potřeba risottové rýže s vysokým obsahem škrobu (nejznámější je asi rýže Arborio). Jenže já, jakožto nefalšovaná Češka, mám prostě v tomhle jídle radši míň hutnou klasickou thajskou „jasmínovku“.:) Na tento recept jsem přišla po návštěvě jedné vynikající restaurace, kde mě uchvátila právě chuť jasmínové rýže v kombinaci s pečeným lososem a česnekovo-smetanovou omáčkou. Protože byl pro mě tento kulinářský zážitek nezapomenutelný, vymyslela jsem si následující recept. Losos patří k mým nejoblíbenějším rybám. Není to jen proto, že je výborný jak syrový, uzený, vařený, pečený nebo grilovaný, ale i z toho důvodu, že se dá upravit na slano, sladko i lehce do kysela a pokaždé chutná výtečně. Navíc je neskutečným zdrojem omega-3 mastných kyselin, vitamínů (A, B, D, Niacin) a minerálů (jód, železo, fosfor, zinek). Chřest mám raději zelený, protože na talíři vypadá prostě lépe než jeho vybledlý bílý brácha. Obsahuje také mnoho živin, vitamínů a minerálů (A, C, E, K, železo, mangan, selen…).

Na přípravu receptu pro dvě-tři osoby budete potřebovat:

  • 1 hrnek jasmínové rýže (používám lepkavou thajskou)
  • 200g čerstvého lososa
  • 1 větší stroužek česneku
  • trochu petrželky
  • 6 chřestů
  • olivový olej
  • plátek másla
  • 20 ml smetany (10% žlutá)
  • sůl, pepř
  • špetka třtinového cukru
  • kolečko citrónu

Nejprve uvařte rýži. Na hrneček rýže přijde hrnek a půl vody. Osolte, přiklopte a 15 minut vařte. Pokličku nezvedejte, jinak se vám rýže připálí a nebo byste ji museli až do konce chvílemi míchat. Když tak neuděláte, uvaří se vám bez problému sama. Pak ji stáhněte z plotny a nechte pod pokličkou ještě pět až 10 minut dojít, odpočinout.

Mezi tím, co se vám dělá rýže, si připravte chřest. U zeleného se loupe jen asi poslední třetina a trochu se zkracuje stonek (pazoch), pokud je zaschlý. Bílý chřest byste měli očistit (oloupat) celý. Připravte si pařáček a dejte vařit vodu (cca 3cm), osolte, přidejte špetku třtinového cukru, kolečko citrónu a plátek másla. Až vodu přivedete k varu, plamen trošku stáhněte, položte chřest na pařák a přiklopte pokličkou. Můžete ho vařit i ve vodě, pára je ale šetrnější a zelenina v ní nepřijde o tolik vitamínů a minerálů. Nechte „pařit“ 7-12 minut, podle tloušťky pazochů.

Přejděte k příprave lososa. Nakrájejte ho na kostičky cca 1,5 x 1,5 cm (bez kůže). Na pánvičce rozehřejte trochu olivového oleje a lososa, osoleného a opepřeného po všech stranách opékejte asi pět minut. U tohoto pokrmu je trochu důležitá synchronizace. Je potřeba, abyste měli ve chvíli, kdy máte opečeného lososa připravenou a už odpočatou rýži a neměli ještě hotový chřest, který by vám už třeba zbytečně chladl. K lososovi prolisujte česnek a vše promíchejte a ještě chvilku opékejte. Pak přidejte rýži. Je důležité všechno pěkně promísit. Zalijte smetanou a vařte dokud se úplně nevsákne do rýže a jakoby nezesklovatí. Posypte petrželkou a možná ještě přisolte a opepřete.

Servírujte na talíř a na kopičku risotta položte chřestové výhonky. Můžete je ještě trochu osolit a zalít rozpuštěným máslem. Dobrou chuť.:)

ZDROJ:

Více o nutričních hodnotách, lososovi a chřestu naleznete zde:

http://www.aquaculture.ca/files/health-salmon.php. Vyhledáno: 8. 6. 2011.

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2316/2. Vyhledáno: 8. 6. 2011.

http://www.gurmanka.cz/2009/04/jak-se-spravne-vari-chrest. Vyhledáno: 8. 6. 2011.

OBRÁZEK:

http://4.bp.blogspot.com/-dXX5b71B-TQ/UM_HqbDKTmI/AAAAAAAAAac/kakxE5-5MgU/s1600/salmon.jpg. Vyhledáno: 8. 6. 2011.



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *