20. Duben 2012 3

Trampolínky – Trampies – Jumping

Annabel Croft 'Dream Toys 2004'
V závislosti na úžasném programu, vymyšleným jednou z mých aktivních, pozitivně naladěných a pohyb milujících kamarádek, v rámci něhož se mimo jiné scházíme a zkoušíme všelijaká aerobní cvičení ve fitness centrech, jsme se rozhodly přijít s další rubrikou, která by mohla zaujmout všechny sportovně založené zdravé rybičky. Jestli máte přehršel energie, už vás nebaví stále stejný typ pohybu a třeba právě proto cíleně hledáte kritické zhodnocení cvičebních hodin nabízených ve fitness centrech, pak pro vás tohle bude přímo jako stvořené!:)

Dnes vám přinášíme první zaručeně nezaujatou ;) recenzi na trampolínky s Věrkou Žákovou ve Fitness Kotva.

Máte depku? Vyskákejte se z podoby!

Měla jsem fakt blbej den. A přestože vím, že právě pohyb je na to nejlepší lék, byla jsem tak psychicky zničená, že jsem začala být neskonale líná. Znáte to? Já ten pocit vyloženě nesnáším. To přemáhání se je děsně otravné, ale VŽDYCKY pak stojí za to! A tak jsem si řekla, že ten svůj zadek musím dostat ven a na tu domluvenou schůzku s holkama prostě jít. Můj cíl byl jednoznačný. Musím se na trampolínkách jednoduše zendorfinovat, ať už se mi momentálně chce nebo ne. A dobře jsem udělala!

Kde, co, jak a za kolik?

fitness kotva

Fitness se nachází ve 4. patře v budově Kotvy (jakožto, doufám, budoucí kunsthistorik, mám nutkání v závorce konstatovat: „povedeně zrevitalizované“ [2008-2011] ;)). Je přehledné a ještě voní novotou. Personál je přívětivý, usměvavý a ochotný. Vzhledem k lokalitě si jen nejsem jistá jestli je jeho velikost plně dostačující. Ale díky Bohu za něj! Jediné, co mi tu opravdu vadí jsou poddimenzované šatny s vyloženě nemožnými skříňkami ve tvaru do sebe padnoucích písmen L. Při převlékání se proto raději obrňte trpělivostí.:) Cvičební sál je zde jen jeden, ale za to prostorný a s pěkným výhledem. Maminky jistě potěší dětský koutek a na své si přijdou i milovníci masáží a privátní sauny. Co jsem velmi ocenila je možnost navštěvovat fitness i cvičební hodiny bez členství! Jeden časově neomezený vstup do fitka vás vyjde na 140 Kč a jedna 60 minutová aerobní aktivita s vyškoleným cvičitelem stojí 110 Kč, což je vzhledem k blízkosti centra docela fajn částka.

Věrka + trampolínky = člověk na svém místě

Co se týče oblečení doporučuji pohodlné ne příliš volné, spíše kratší kalhoty, abyste si je nepřišlápli a zároveň si viděli na nohy a tílko, nebo tričko, které odvádí pot. Také dbejte na pevné obutí. Mějte na paměti, že budete téměř 40 min v kuse skákat!:) Důležité je, abyste si vybrali s trampolínkou takové místo v sále, kde na sebe pořádně uvidíte v zrcadle. Za sebe musím říct, že mě tenhle typ pohybu oslovil. I průběh hodiny a Věrka mi sedly. A to je pro mě stěžejní u každého cvičení.

TRAMPIES – cvičí se na malých trampolínkách

JUMPING – tyto malé trampolínky mají tzv. „řídítka“

trampoline-2-1024x805
Začaly jsme méně náročným rozskákáváním, kdy jsem zjistila jak moc to péruje, že musím držet stabilitu i rytmus. Hopsá se (nebo spíš „dupe“ :), nejde tu o to, abyste vyskakovali co nejvýše, ale o to, abyste pořádně dupali do pružného středu) totiž na hudbu. Následovalo protažení a lehčí dynamický strečink a pak už se to rozjelo a všechny jsme skákaly jako o život. Po 15 minutách jsem si říkala, že asi umřu! A to teď vážně cvičím skoro každý den. Uklidňoval mě fakt, že tentokrát jsem nebyla jediná, kdo byl rudý jako Indián. Obecně patřím totiž k těm, kteří svou vizáží ješte za půl hodiny po cvičení zvedají starší občany v metru ze sedadel s tázavým pohledem: „Jste slečno v pořádku?…Tak si raději sedněte.“:) Potom se různorodé dupání změnilo v kyvadlové pohyby, kdy hopsáte spíše než nahoru dolu, ze strany na stranu. A to je super. Svaly pálí, protože tenhle pohyb člověk běžně moc nedělá. Nakonec se procvičují a posílují i ruce, kterými jste doteď spíše jen různě máchali ve vzduchu nebo je maximálně do rytmu hudby zvedali nad hlavu. Proto jsme si všechny, dle pokynu, vzaly posilovací gumy a pořádně zapřáhly i horní polovinu těla. V úplném závěru jsme udělaly několik sérií zaměřených na břišní svalstvo a pak už jen padly znaveny na znak.:) Mě bylo ale vážně skvěle. Splín byl ten tam. Hormony štěstí mě zaplavily od palců u nohou až po kořínky vlasů. Vydýchaly jsme se, protáhly si naposledy všechny svaly pomocí strečinkových cviků, uložily trampolínky a spokojeně jsme se odebraly do šatny.

Pánevní dno a klouby

V každé takovéto recenzi bychom se chtěly zaměřit nejen na pozitiva a nadšené výkřiky, jak je to či ono cvičení úžasné (!) a nejlepší (!), ale zvážit i případná negativa nebo omezení, která z toho daného pohybu mohou plynout. S trampolínkami nebo jumpingem je ve všech pádech nejčastěji skloňováno pánevní dno.

weak-and-strong-pelvic-floor-muscles

Všude si přečtete, že ho tímto typem poskakování posílíte. Myslím, že u mladých slečen, které obecně sportují, posilují a o svém pánevním dně i tedy něco málo možná vědí, to nemusí být nijak problematické. Jelikož právě proto, že cvičí, běhají, chodí na jógu nebo třeba na pilates ho na hodinách trampolínek mohou opravdu ještě více posílit. Ale byla bych v tomto ohledu opatrnější, co se týče plošného tvrzení, že je to vhodné pro všechny ženy jakéhokoliv věku a kondice. Těm, kteří chtějí trampolínky vyzkoušet určitě nic v cestě nestojí, jen bych si to řádně promyslela a případně i prodiskutovala se svým  lékařem, jestli je to konkrétně pro vás opravdu vhodné. Pokud totiž běžně moc nesportujete a neumíte s pánevním dnem pracovat…nebo ani třeba zatím netušíte, že nějaké máte, můžete si i údajně vypěstovat inkontinenci. Obecně se hopsání na trampolínkách nedoporučuje těhotným ženám (uvádí se přibližně od 3. měsíce), ženám po porodu, starším osobám trpících inkontinencí nebo vysokým tlakem. Nerada bych, aby to vyznělo diskriminačně, ale pro ty, kteří trpí nadváhou, si myslím, je vhodnější jiný druh pohybu (především ve vodě, kdy je tělo nadnášeno a uleví se tím permanentně zatěžovaným kloubům). Při skákání by mohly klouby příliš trpět, stejně tak, jako se v tomto případě nedoporučuje začínat např. s běháním.

Pozitiva trampolínek/jumpingu:

  • vybijete přebytečnou energii
  • díky balanční ploše trampolínky posílíte i hluboké zádové svaly, které máme většinou všichni ochablé a proto máme špatné držení těla
  • hodina je koncipovaná tak, že posílíte celé svalstvo
  • při pravidelné docházce si zlepšíte kondici 
  • opět potěším hrdé Čechy :), jumping přes svůj anglický název vymysleli čeští sportovci – Jana Svobodová a Tomáš Buriánek v roce 2000!

Negativa trampolínek/jumpingu:

  • není vhodné pro těhotné ženy (uvádí se od 3. měsíce)
  • není vhodné pro ženy po porodu
  • není vhodné pro osoby trpící inkontinencí
  • není vhodné pro osoby s vysokým krevním tlakem, či jinými chronickými onemocněními
  • nedoporučuji osobám s vyšší tělesnou váhou (při přílišném zatěžování mohou trpět klouby)

ZDROJ:

http://www.fitnesskotva.cz/cz/

http://www.euforie.cz/cviceni/sporty/trampies.html

http://www.jumping.cz/

Autor Flexi-sports.co.za: Pelvic Floor Rejunevation. Flexi-sports.co.za (online) URL: http://www.flexi-sports.co.za/index.php?dispatch=pages.view&page_id=53. Vyhledáno dne: 9.4.2012

OBRÁZKY:

http://www.globalcool.org/wp-content/uploads/2011/10/PA-2102588.jpg. Vyhledáno dne: 29.3.2013.

http://www.fitnesskotva.cz/data/imgr/000000018.jpg. Vyhledáno dne: 29.3.2013.

http://stylefile.julesb.co.uk/wp-content/uploads/2012/04/rebounding-2-1024×805.jpg. Vyhledáno dne: 29.3.2013.

http://candgmedicare.com/wp-content/uploads/2012/03/weak-and-strong-pelvic-floor-muscles.jpg. Vyhledáno dne: 29.3.2013.

3 komentáře k článku Trampolínky – Trampies – Jumping

  1. DOBRÝ DEN. JE MI 43 LET, NA TRAMPOLÍNKY CHODÍM ASI 2 MĚSÍCE, STRAŠNĚ MOC MĚ CHYTLI, ALE NASTAL U MĚ PROBLÉM PŘED 14 DNY, KDY MĚ ZAČALO ŠÍLENĚ BOLET VNĚJŠÍ STRANA KOLENA, NEMOHU SE STÁLE BOLESTI ZBAVIT, 14 DNÍ PRAVIDELNĚ MASÍRUJI, ALE ÚPON NA BOKU ZAČNE BOLET IHNED, KDYŽ TROCHU VÍC KOLENO NAMŮŽU. PORADÍTE CO STÍM, JSEM NA TENTO SPORT JIŽ STARÁ, PODOTÝKÁM, ŽE CHODÍ I STARŠÍ ŽENY, PŘI 164CM, VÁŽÍM 65KG,DĚKUJI ZA ODPOVĚD

    • Dobrý den,
      Tak jsem si na ten Váš dotaz vzala trošku času ;). Dneska jsem mluvila s Věrkou a shodly jsme se na tom, že nejlepší bude, když zajdete k lékaři a poradíte se s ním. Pokud ale můžu poradit i sama za sebe, určitě, když Vás něco při cvičení bolí, je to špatně. Tzn. buď můžete špatně provádět cviky a dupání, proto se obraťte i na Vaši instruktorku ať Vás třeba zkontroluje, anebo Vám jednoduše tento typ cvičení obecně nevyhovuje, ne třeba kvůli věku, to si opravdu nemyslím, ale proto, že to není vhodné pro Vaše kolena, konstituci apod.. nebo jste např. jen delší dobu před tím necvičila a rovnou začala s trampolínkami a ten nápor na ně byl moc hrr…Určitě, když Vás to bolí tak neskákejte, nechte koleno odpočinout, dokud nebude úplně v pořádku, pak to třeba za měsíc znovu zkuste s nějakou bandáží, ať máte úpony zpevněné.

      Doufám, že jsem Vám trošku poradila a přeji brzké uzdravení a pak zase spoustu hodin skákání :), mějte se fajn!

    • Já mám úplně stejný problém….. před 14 dny jsem začala chodit na jumping byla jsem tam 3krat (nikdy jsem něměla problémy s koleny) ale ted už mě 4 den šíleně bolí jako by meniskus vnější strana kolen..bolest se stupňuje… někde jsem četla že to muže byt až na operaci… takže dávám sbohem jumpingu i když nerada… :( a půjdu se věnovat orbitreku s kterého mě nikdy nic nebolelo… Míša

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *