4. Květen 2012 2

Citrón s mlíkem – proces, důsledky a jak z toho ven?

3133225118_e244985ac6_zJak jsme si řekli v předchozích dílech, náš organismus sám od sebe tíhne k překyselování, protože kyseliny si umí vytvářet sám. Naproti tomu zásady, díky kterým své tělo můžeme udržovat v rovnováze (a vlastně i při životě), musíme přijímat jen zvenčí a to nejčastěji ve formě potravin. Navíc tyhle zásady neustále spotřebováváme, a proto bychom je pro správnou funkci všech našich orgánů měli ustavičně doplňovat.

Určitě znáte pojem „podvyživený organismus“. Obecně ho spíše chápeme v kontextu světové problematiky málo vyspělých zemí, kde lidé trpí hlady. Víte ale, že si díky trendovým fastfoodům celý západní svět může – pomalu, ale jistě – začít s podvyživeným organismem také tykat? Čím více spořádáme průmyslově zpracovaných, nepřirozeně vyrobených potravin a bohužel už i u nás běžně dostupných polotovarů, tím více dostáváme svůj organismus do nutričního deficitu, což mimo jiné také způsobuje překyselení. To má za vinu nevyváženost makroživin (tuků, cukrů a bílkovin) a nedostatek minerálních látek, stopových prvků i vitamínů. Že je něco energeticky vydatné (vysoké číslo kcal) ještě nemusí nutně znamenat, že je to pro náš organismus dostatečně „výživné“.

Jak se tedy náše tělo vypořádává s nutričně nevyváženou stravou z rychlého občerstvení? Díky velkému množství soli, smažení ve ztužených tucích a složení z potravin s obecně vysokým glykemickým indexem GI (který udává rychlost využití glukózy tělem z dané potraviny; např. nízký GI má brokolice [10], vlašské ořechy [15], hořká čokoláda [22], cizrna [30], fazole [30] apod., vysoký pak pivo [110!], chipsy [80], bílá mouka [70], brambory vařené ve slupce [65], basmati rýže [50]…) (Mineralfit.cz) se s jistotou hromadně řadí k jídlům s kyselinotvorným účinkem. Více o GI a sacharidech se dočtete v tomto dokumentu. Když se tedy budu neustále cpát jen snadně dostupnými a nebo nezdravými potravinami s tímto aciditickým potenciálem, budu si v těle pěstovat stále kyselejší prostředí. Na začátku se v něm jako v žitě budou mít nejen různá plísňová onemocnení a kvasinky, ale i chronické nemoce a záněty. Později pod vlivem překyselení začnou např. červené krvinky ztrácet svou pružnost, budou tvrdnout a tím pádem nebudou moci nadále jednoduše protékat tenkými kapilárami. Postižená tkáň bude nedostatečně zásobovaná kyslíkem a živinami a dostaví se, dříve, či později, infarkt nebo mrtvice (Tepperwein 88, 2005). Nechci vás strašit, ba naopak. Důležité je tomu předcházet a neoddalovat to, co můžete změnit hned. Kde, co a jak v těle trávíme si můžete přečíst ve článku: Překombinovaný svět aneb co to znamená „jíst normálně“.

Glycemic index

Co například způsobuje překyselení organismu? Tady je namátkou pár „kyselých nemocí“ z knížky Kurta Tepperweina:

  • Celulitida – Tepperweinovo hezké přirovnání s cukrem v kávě: „První lžička se v ní snadno rozplyne, druhá se rozpustí jen částečně a třetí se již usadí na dně šálku.“ To stejné se děje s překyseleným organismem. Kyselinu, kterou tělo neumí odbourat nebo vyloučit se musí nutně někde uložit a to se částečně projeví jako celulitida. V tomto případě je nejvíce důležitý pitný režim (a nesmíme zapomenout ani na pohyb, protože bez něj vám pomerančová kůže ze zadku opravdu nezmizí :)).
  • Namožení svalů – už vím, proč všichni sportovci před výkonem pijou „jonťáky“ (nejde jenom o cukr a rychlou energii). Minerály jsou zásadité a zastaví vám nadměrnou produkci kyseliny mléčné ve svalech. Což je sice fajn, ale na druhou stranu právě díky obsahu cukru v nich a super chutným éčkům, která většina iontových nápojů obsahuje, je to trošku kontraproduktivní…takže já si příště, až budu lámat rekordy, dám raději vincentku s medem.:D
  • Potivé nohy – neboli „náhradní ledviny“, pokud se vám totiž nadměrně potí nohy, měli byste si nechat zkontrolovat ledviny a urychleně přestat konzumovat prasátka, kuřátka a kravičky…:)
  • Revma – překyselený organismus, který nemá k dispozici dostatek zásad, opět ukládá kyseliny v tkáních a tím je poškozuje. Výsledkem usazování této kyseliny jsou (stejně jako u tvrdnutí krvinek) chronické bolesti způsobené tvrdnutím svalů a kloubů. Podporuje ho nadměrná konzumace bílkovin a nedostatek stopových prvků. Vše jde zvrátit omezením přísunu bílkovin (zejména konzumace masa)  a dostatečným hydratováním organismu vodou.
  • Studené končetiny – má na svědomí prý také překyselený organismus. Kyselina ničí průžnost tkání a tím je prokrvování končetin poškozeno.

Takže pojďme si říct, jak tomu překyselení zamezíme:

Abychom své tělo udrželi v rovnováze a poskytovali mu dostatek zásadotvorné stravy, která by tu naši přirozenou kyselost vyrovnávala, měli bychom vědět, jak se z tohoto pohledu ta která potravina v našem těle chová. K dispozici je vám proto tento seznam kyselinotvorných, zásadotvorných a neutrálních potravin.

acidic-alkaline-phchart

Obecně zásadotvorně a neutrálně založená strava vychází ze všech nejpřirozenějších, čerstvých, zralých a průmyslově nezpracovávaných potravin. Jak už asi správně tušíte, jde především o většinu zeleniny, ovoce a bylinek. Patří sem ale i některé luštěniny, ořechy, mléčné výrobky i maso. Při honbě za zásaditostí a rovnováhou si nezapomeňte hlídat porce. Přejídání způsobuje nadměrnou tvorbu žaludečních šťáv (kyselina chlorovodíková), díky kterým vás může občas třeba i pálit žáha (Tepperwein 2005, 141) a to opět celkem logicky vede k překyselení. Co se týče porcí, ještě na chvilku bych se vrátila ke glykemickému indexu. Jen tak pro zajímavost: když sníte 100g potraviny s vysokým GI je to v podstatě stejné, jako kdybyste snědli 200g potraviny s nízkým GI  (Fitlife.cz). Což ale samozřejmě neznamená, že když sníte tabulku čokolády, máte vystaráno. :) Nepleťte si kalorie s glykemickým indexem a dejte přednost pocitu dlouhodobější sytosti nad mlsáním a rychlou energií. A teď už jen sáhněte po sklenici s vodou a vyplavte trochu té kyselosti z těla ven hned teď!:)

Ostatní díly naleznete zde:

1. DÍL – Úvod do kyselosti a bazicity v organismu

2. DÍL – Co Vy a Vaše pH?

ZDROJ:

http://www.mineralfit.cz/clanek/tabulka-glykemickych-indexu-gi-potravin. Vyhledáno dne: 3.5.2012.

Tepperwein, K. 2005. Pryč s kyselostí!; Vydání první. Bratislava.

Fitlife.cz: Glikemický index. Fitlife.cz (online) URL: http://www.fitlife.cz/glykemicky-index. Vyhledáno dne: 3.5.2012.

OBRÁZKY:

http://farm4.staticflickr.com/3108/3133225118_e244985ac6_z.jpg?zz=1. Vyhledáno dne: 3.5.2012.

http://www.loseweighttogainhealth.com/images/Herbalife-Formula-1-Shake-Glycemic-Index.jpg. Vyhledáno dne: 28.3.2013.

http://res.mindbodygreen.com/img/ftr/acidic-alkaline-phchart.jpg. Vyhledáno dne: 28.3.2013.

2 komentáře k článku Citrón s mlíkem – proces, důsledky a jak z toho ven?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *