14. Prosinec 2013 1

Vááááánoce: rybí návod k přežití

IMG_9482

Jééééé, rybičky, Ježíšek už je zase za dveřma, to máte radost, žejo?! A nebo ne?:D Helejtese, přiznám barvu rovnou na začátek. V době, kdy tohle čtete, si já už dávno (a bez výčitek) opaluju ploutve někde daleko u moře (všichni masochisti můžou bedlivě sledovat náš rybí instagram, kde vše nemilosrdně dokumentuju), pančto mám asi dobrou karmu nebo co a letos slavim Vánoce u protinožců.:D No ale protože vás v tom tady samozřejmě nemůžu jen tak nechat, rozhodla jsem se trochu oprášit a upravit jeden z našich starších článků. Pokud tudíž trpíte vánočním stresem a symptomama s nim spojenejma, nic se nebojte, ryby jsou opět tu, abys vás zachránily!;)

Diagnóza: Vánoce

Vyskytují se u vás v posledních dnech následující obtíže?

  • Vymejšlení dárků přestože se (zase) řeklo, že se žádný dávat nebudou…
  • Neschopnost vymyslet jakejkoli rozumnej dárek
  • Nakupování dárků na poslední chvíli
  • Nervák z nedostatku času na uklízení
  • Nervák z nedostatku času na pečení
  • Nervák z nedostatku času na cokoli
  • Bušení srdce při představě všeho toho jídla, kterýmu se budete snažit odolávat
  • Úzkosti při pomyšlení kolik kilo zase během těch 14 dní přiberete
  • Tiky v obličeji při představě „pohodový“ rodinný sešlosti

Pokud jste alespoň ve dvou případech odpověděli ANO, trpíte tzv. vánočním onemocněním. Jde o chorobu, jejíž počátky lze datovat až k roku 0, kdy se za velmi podivných okolností (neposkvrněné početí a tak) narodilo jistý miminko, který později docela zásadně rozhodilo svět. Projevy onemocnění spojený s oslavama této události se však začaly objevovat až v době moderní. 9 z 10 lékařů doporučuje:

„Nestresujte se!“

a pak eště,

„Nepřejídejte se!“

Taky milujete, když vám někdo dá takovouhle radu nad zlato?!:D Něco jako když se pokoušíte nacpat do svejch hubenejch kalhot a zrovna když vám rupnou a vy máte černo před očima, tak vám moudrý řekne, že „musíte mít rádi sebe sama“?! Takovej ten pocit, že to je sice moc hezký, nicméně vůbec to neřeší:

JAK TO ASI KRUCI MÁTE UDĚLAT?!

Jenže naštěstí vždycky když je nehůř, je tu nějaká ta ryba s dobrou a praktickou radou, žeano!:D

Vybodněte se na to:

No jo, fakt! Stres je jenom stav mysli a pravdou je, že hodně z nás je na něm tak trošku závislejch. Proč? Protože nás udržuje v pohybu ,a protože ho často využíváme jako výmluvu proto, abysme se nemuseli zastavit a konfrontovat se tak s věcma, na který radši čas mít nechceme. Odpočívat totiž znamená „nemít nic na práci“ a tudíž mít spooooustu prostoru na to být jenom sami se sebou. No, a toho se většina z nás bojí jako čert kříže. Blbý je, že dokud se tohle nenaučíme, nebudeme v životě pravděpodobně nikdy úplně šťastný, protože dokud člověk neumí být sám se sebou, neumí moc být ani s nikym jinym.

Velmi efektivní léčbu šokem v podobě vážně blbejch událostí, který nás k samotě víceméně donutí, většinou ordinuje sám život, nicméně jde to i po méně bolestivejch krůčkách. Třeba tak, že si během každýho dne (a obzvlášť pak teď o Vánocích) vážně uděláte odpočívací chvilku jenom pro sebe. 15 minut do začátku stačí! Vlezte si do vany (bez telefonů a jinejch rušičů!), zkuste si zameditovat, něco si napiště nebo nakreslete, zasportujte si… cokoli, co vy sami považujete za relaxaci. Ze začátku to může být fakt problém, proto je dobrý naplánovat si to do diáře úplně stejně jako všechno ostatní a udělat si z odpočívání jednu z priorit. Ve 20:15 jdete do vany i kdyby byl dům v plamenech!:D Pracovní povinnosti přece taky nemůžete přesouvat, tak zkuste relaxaci pojmout stejně.

Tak to byl jen takovej teoretickej úvod a teď už zas nějaký ty praktický rady, který vám přes Vánoce ulehčí život.

IMG_9491

Nějakej ten fígl:

Obžérstvení:

  • Nic si úplně nezakazujte: to je totiž prapodstata nervování a tudíž cesta k dlouhodobý zpruzelosti. Zákazy jdou ruku v ruce s porušováním a následnym pocitem viny, takže na to zkuste jít obráceně. Tradiční jídla a dobroty už holt k Vánocům patří, tak si je v nějaký rozumný míře dovolte. Pokud se bojíte přejídání a sladkýho, určete si nějakej reálnej cíl, za jehož úspěšný splnění se nějak odměníte (čokoláda asi neni úplně produktivní nápad, ale můžete si třeba dávat dvacky do prasátka a po novym roce si za to něco hezkýho koupit.;). Pointou je, abyste měli věci pod kontrolou, ale zároveň se netrýznili zbytečnejma zákazama. Tady je trocha inspirace jak by takovej splnitelnej cíl mohl vypadat:
    • max. 5 kousků cukroví denně
    • nebudete si přidávat
    • budete jíst pomalu, abyste zaznamenali, kdy už máte dost
    • budete jíst cokoli budete chtít s tim, že jakmile budete mít pocit sytosti, přestanete
    • před každým jídlem (uždibování se taky počítá!) si dáte 20 dřepů
  • Zásobte se zdravějšíma variantama všech oblíbenejch Vánočních klasik:
    • Inspiraci na rybičkovský cukroví najdete třeba mezi našema receptama
    • Bramborovej salát udělejte půl napůl z majolky a bílýho jogurtu. Bude tak nejen lehčí, ale troufám si říct, že i o dost lepší (uznáno dokonce i mojí babičkou!;)).
    • Kupte si hromadu ořechů a čerstvýho nebo i sušenýho ovoce pro chvíle akutního záchvatu mlsný. Je to určitě lepší varianta než cukroví. Navíc křížaly, sušený švestky, fíky, meruňky i všechny druhy ořechů k Vánocům patří úplně stejně jako ostatní mlsky. Ale bacha! I když jde o zdravější alternativu, pořád je to koncentrovanej cukr, takže vopatrně.
  • Použijte metodu Trojskýho koně: nejhorší výzvou o Vánocích bejvaj příbuzný a jima nastražený lákadla. Babička napekla a přece se to nevyhodí! Nejlepší je proto taktika v podobě rafinovanýho protiúderu. Upečte toho svýho zdravějšího cukroví víc a všem ho rozdejte. Když pak někam půjdete na návštěvu, dáte si ty svoje zdravější kousky.;) Nabídněte se, že letos zajistíte salát pro celou rodinu vy… zkrátka fantazii se v rámci nevinné manipulace s druhými nekladou!:D
  • Obdarujte potřebné: když vám nějaký to cukroví zbyde, vzdejte se ho ve prospěch potřebných! Já jsem to udělala loni, když jsem si uvědomila, jak je to vlastně smutný, že přemejšlim nad tim, že to všechno vyhodim, zatimco venku běhá spousta lidí, který prostě nikoho, kdo by pro ně napekl nemaj. A tak jsem se vydala do azylových domů. Můžu vám říct, že radost a vděk těch, co jsou na světě bez domova a často úplně sami pro mě byl neskutečně silnej zážitek, ze kterýho jsem žila ještě dlouhou dobu potom. Takže se podívejte na internet na místní azylový centra, armádu spásy nebo třeba i dětský domovy a udělejte dobrej skutek.:)

800px-Decorating_the_Christmas_tree

Uklízení:

  • Zapojte (levnou) pracovní sílu: ano, nejlepší metodou jak se zbavit přemíry nepříjemnejch domácíh prací je zneužít svoje děti!:D Vymyslete systém odměn a nebo třeba rovnou celou sváteční bojovku, při níž budou vaše rybátka sbírat body za mytí nádobí, luxování, vytírání, mytí oken, zdobení stromečku… Kdo jich nasbírá nejvíc, vyhrál! Musíte si ale připravit nějakou cenu, co bude fakt stát za to nebo vám děti tenhle trik rychle prokouknou! Ano, morální rozměr týhle metody je trochu spornej,:D nicmémě uvidíte, že když uděláte z uklízení dobrodružství, budou nadšený všichni (kromě teenagerů… s těma to asi moc nepůjde.:D).
  • Pusťte si muziku: metoda, kterou jsem zavedla už před léty. Vosolte to na plný pecky a udělejte si tak z uklízení jeden bláznivej mejdan! S vysavačem a prachovkou jde fakt vymyslet úžasný taneční kreace :)) a pokud na vás budou zvonit sousedi, že děláte kravál, pozvěte je dál, ať si taky zatrsaj!:D

Dárky:

  • Využijte svoje ploutve: jaký dárky jsou ze všeho nejlepší? No přece ty, co člověk sám vyrobí, žeano! Takže zkuste letos zapojit svoje ruce namísto hlavy a udělejte si doma malou vánoční dílnu. Jestli se bojíte, že jste nešikovný, tak se nebojte, protože to je blbost.:) Ručně dělaný dárky nejenom že vždycky udělaj radost, ale navíc vás ještě zrelaxujou a taky ušetří nějakej ten peníz. Tady je pár univerzálních nápadů:
    • Jedlý dárky: kupte si dózičky, skleničky, krabičky a udělejte do nich sušenky, krekry, marmelády, nakládaný cokoli, oříškový máslo… Bezvadnym zdrojem inspirace je třeba nová knížka Láska prochází kuchyní.
    • Foto dárky: v dnešnim světě kompjůtrů už je téměř vzácný mít doma tištěný fotky a přitom jsou tak hrozně fááájn! Foto koláže, knížky nebo kalendáře plný vzpomínek jsou božím dárkem hlavně pro babičky a pro dědečky, který nad nima jistojistě uroněj slzu. Na internetu najdete spoustu firem, který podobný produkty nabízej, já mám zatim dobrou zkušenost s Fotolabem.
    • Něco na sebe: nakupte jednobarevný trička, tílka, ponožky, trenýrky, plátěný tašky, hedvábný šátky a něco na ně namalujte! Jeden z nejlepších dárků vůbec! Když se vám obrázek nepovede, můžete z něj vždycky udělat nějakou mazanici a vydávat to za abstraktní umění.:D
    • Poukázka kterou na Slevomatu nemaji: vymyslete si svojí vlastní poukázku na nějakej zážitek, kterej ideálně zprostředkujete vy sami. Někomu uvařte, ukliďte (děti k tomu tentokrát nezneužívejte :D), jděte s nim na procházku, do kina a nebo třeba jeďte na výlet. Zní to jako blbost, ale podobný věci můžou být pro někoho vzácný.

Šílenství obecně:

  • Rozdejchejte to: na stres jsou obecně úžasný dechový cvičení! Až vám bude úzko nebo prostě budete mít pocit, že je toho moc a nevíte co dřív, na chvilku se zastavte, zavřete oči a vědomě se pomalu nadechujte a vydechujte. Představte si třeba, že jste někde, kde je to moc krásný a kde jste rádi. Chvilku tam pobuďte a uvidíte, že vám hned bude líp.
  • Nezapomeňte se hejbat: pohyb je jednim z nejlepších léků na stres, deprese a jiný neřády. To je známá věc. A nebojte, nemusíte hned na hodinu někam na mráz. Stačí pár zahřívacích koleček kolem stromečku a pak třeba dřepy s tříkilovym kaprem!:D

1 komentář k článku Vááááánoce: rybí návod k přežití

  1. Díky za typy! Hned mně je nějak lehčeji :-). Vánoce jsou přece báječné, tak si je užijme! Kamila.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *