14. Červen 2014 0

VÝZVA: RYBY vs. LEPEK

IMG_20140610_182014

Ahoj rybičky!

Tak konečně na to došlo! Konečně jsme se rozhodly postavit tomu, co jsme tak dlouho odkládaly; lepku! Protože upřímně řečeno, to, že zkusíme být bez něj, jsme si řekly už několikrát, ale bez vás, odhodlaný rybí armády za zády, nám to prostě úplně nejde!:) No a když už jsme zvládly mlíko i cukr, tak tohle bude co? Hračka! None?!;)

Vytvořila jsem zase skupinu na Facebooku, kde se můžeme vzájemně podporovat, povzbuzovat, inspirovat receptama a společně si postěžovat i zanadávat.:)

Tak šup, šup, rychle tam plavte, ať v tom nejsme s Voranžovou samy!;) TUHLENC!

Co to je lepek a kde se ukrejvá?

Lepek, neboli gluten, to je taková rostlinná bílkovina obsažená hlavně v pšenici, žitu a ječmenu, která jednak může za to, že když něco pečeme, tak je to krásně vláčný, ale taky bohužel v těle často způsobuje pěknou neplechu. To proto, že je to velikej alergen.

Legrační je, že bezlepkovejch obilnin je ve skutečnosti mnohem víc, než těch, co ho obsahujou! Akorátže pšenice je v naší západní kultuře tak hrozně dominantní plodinou a ingrediencí, že to dá fakt velikou práci objevit výrobky, ve kterých neni.

Tak třeba oves. S tim je to vůbec složitý, pančto se vlastně nikdo nějak nemůže shodnout jestli teda je nebo neni bezlepkovej. Vypadá to, že v čistý formě má glutenu jen hrozně málo a proto spoustě lidí nevadí. Ale jelikož se často zpracováva v továrnách, kde maj i pšenici, tak se kontaminuje a dělá neplechu taky. Proto se taky na ovesný vločky nedávají žádný bezlepkový cedulky, protože jeden zkrátka nikdy neví. Pokud tudíž chcete během týhle výzvy zjistit, jestli třeba náhodou nejste na lepek alergický nebo chcete zkrátka pozorovat, jak je vašemu tělu bez něj (jakože úplně), navrhuju se ovsu radši vyhnout.

Jéééžiši, a co všechno teda (ne)smíme?

Jak už bylo řečeno, lepek je přítomnej zejména v pšenici, kde tvoří až 80% bílkovinnýho obsahu, v žitě a ječmenu, což znamená, všechny potraviny obsahující jakýkoli množství mouky z těhle obilnin jsou od teďka na černý listině!:)

Táááákže, čemu se teda následující měsíc vyhnout a s čím přijít jako s alternativou?

Tyhle věci ne-e:

  • pšeničný, žitný a ječný pečivo
  • špalda (je jenom jinym druhem pšenice)
  • (oves)
  • těstoviny (pšeničné/ze semoliny)
  • kuskus
  • pšeničné tortilla placky
  • seitan
  • pivo
  • a pozor na všechny potraviny, do kterejch se pšenice přidává! Často to bývaj nejrůznější omáčky a dochucovadla jako třeba sojovka, apod.

Tyhle jóóóó:

  • samozřejmě všechna ZELENINA A OVOCE
  • brambory (obyčejný nebo sladký, ty jsou strašně dobrýýý!:)
  • oříšky a semínka
  • luštěniny
  • mléčné výrobky (pokud je jíte, vynechávat nemusíte, ale bacha na škrobama zahušťovaný jogurty a tak)
  • maso (pokud ho baštíte)
  • tamari (jako alternativa třeba k tý sojovce ;)
  • následující obilniny:
    • amaranth
    • quinoa
    • jáhly (proso)
    • pohanka
    • kukuřice
    • rýže

V praxi to znamená, že si ze všech těhle obilnin klidně můžete koupit nebo i udělat svojí vlastní mouku a upéct si tak třeba svůj bezlepkovej chleba nebo si zadělat na palačinky.:) Výborný jsou i kaše nebo nejrůznější placky, z kukuřice zase třeba polenta, tacos nebo nachos.;)

Kdy začínáme?

Den D = 16.6., což je už teďka v pondělí, takže honéééém, eště se během víkendu rychle zásobte všema těma hodnejma jídlama!:) No a už tradičně do toho půjdeme zase na měsíc, takže budeme končit přesně 16.7.

Jéééé, tak se moc těšíme a už jsme zvědavý, co to s náma zase provede!

Experimentu ZDAR! NAZDAR!:)

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *