15. Červen 2011 0

Domácí hummus

IMG_9208_2

Tato slavná arabská hmota je úžasným příkladem krásné slovní hříčky a důkazem toho, že i pořádný humus může být neskutečná dobrota. Tato cizrnová kaše se sezamovou pastou je tradičním archaickým pokrmem servírovaným napříč středním východem, kde ji jedí s různými druhy placek a chleba.

Cizrna je bohatým zdrojem sacharidů, obsahuje železo a v kombinaci se sezamovými semínky poskytuje člověku kompletní bílkoviny (luštěniny s ořechy se doplňují v zastoupení esenciálních proteinů). Díky citronu obsahuje hummus i značnou dávku vitaminu C, česnek zase pomáhá posilovat imunitu, snižovat cholesterol, má detoxifikační účinky a pomáhá udržovat střevní mikrofloru. Hummus je skvělý samotný, jako pomazánka na chleba či placky, jako dip k čerstvé zelenině…k obědu, ke svačině, k večeři…Je to zkrátka vyvážená a univerzální pochoutka, kterou is zamilujete (pokud už se tak nestalo). Jak si ho tedy připravíte doma?

Budete potřebovat:

  • půl pytlíku cizrny
  • 2-3 lžíce tahini (pasta ze sezamových semínek. Je k dostání v obchodech se zdravou výživou, sáhněte po nesolené a neslazené verzi)
  • šťáva z 1 citronu nebo limetky
  • 1 stroužek česneku
  • mletý nebo celý římský kmín (podle chuti, ale stačí ho troška)
  • olivový olej
  • sůl

Cizrnu dáme přes noc namočit a potom vaříme do měkka. Čím měkčí, tím lepší. Nasypeme ji do mixéru a začneme přidávat ingredience. Poměry záleží na tom, kolik chcete hummusu vyrobit a jak moc máte cizrny. Já se přiznám, že vše dělám tak nějak od oka. Na začátek vždycky přidám sůl, trochu vody a oleje a nechám to nahrubo rozmixovat. Konečná konzistence by měla být jemná, ne příliš hustá, ale ani příliš tekutá. Podle potřeby tedy dolévejte olej a trochu vody (já to raději takhle kombinuji, aby nebyl hummus moc těžký). Během mixování pak přidejte tahini (s ním raději opatrně, je hodně silné a těžké a stačí ho docela málo), štávu z limetky a propasírovaný česnek. Toho osobně dávám opravdu jen trochu, nicméně chuti se meze nekladou.:) Všechno průběžně ochutnávejte a vylepšujte dle vlastního gusta. Pokud máte po ruce kurkumu, můžete jí také malinko přidat, dodá hummusu orientálnější nádech. Způsoby servírování se liší místo od místa, nicméně tradičně se pokrm dává do misky a uprostřed se udělá mělký důlek, který naplníte trochou olivového oleje. Okraje potom můžete dozdobit vařenými kuličkami cizrny a trochou mleté červené papriky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *