18. Květen 2011 38

QUINOA

Quinoa tzv. úžasná :)Quinoa je jednou z nejstarších obilnin pocházející z Jižní Ameriky, kde byla pěstována a vysoce ceněna starými Inky. Z botanického hlediska je příbuzná spíš listové zelenině jako je špenát, nicméně její využití se vždy podobalo obilninám. V porovnání s nimi má však nezvykle vysoký obsah bílkovin, tuku a vápníku jehož zastoupení dokonce převyšuje to v mléce. Mimo to je quinoa také cenným zdrojem hořčíku, železa, fosforu, vitaminu B a E (Pitchford 2002, 470). Většině lidí zní jméno této zázračné obiloviny hodně exoticky a mají pocit, že musí být těžké ji sehnat. Ale nenechte se mýlit, quinoa je poměrně běžně k dostání. Já osobně ji kupuji v drogeriích DM, které mají obecně velmi dobrou a širokou nabídku zdravých výrobků v bio kvalitě a to za ceny, které jsou většinou o dost nižší než v prodejnách se zdravou výživou.

Výživové hodnoty:

Z hlediska výživových hodnot jsou hlavní složkou quinoi složené karbohydráty, tedy škroby, které tvoří cca 58%. Zajímavý je však na obiloviny velmi vysoký podíl bílkovin, který dosahuje až 15,6% a tuku tvořícího 7% (Ranhorta et al. 1993).
V anglicky psané literatuře je quinoa, “matka obilnin”, jak ji nazývali Inkové, často řazena mezi tzv. superfoods a to právě díky vysokému obsahu bílkovin, zejména pak esenciálních bílkovin, které si neumí lidské tělo samo vyrábět. Dlouho se mělo za to, že tzv. kvalitními bílkovinami, které mají zastoupení všech esenciálních bílkovin najednou, jsou pouze živočišné potraviny jako maso, vejce a mléko. Rozbory ale ukázaly, že to je mýtus a že komplexní škálu proteinů lze získat i z potravin rostlinného původu. Quinoa je toho svým složením důkazem. Až na nízký obsah methioninu (Mahoney et al. 1975) jsou v ní zastoupeny všechny potřebné proteiny a podílem lysinu se tato obilovina podobá sóje (Ranhorta et al. 1993), která je v mnoha zemích světa hlavním zdrojem bílkovin.

Léčivé vlastnosti:

Díky vysokému podílu hořčíku a vitamínu B2 prospívá quinoa lidem trpícím migrénami a jako celozrnná potravina obsahující vlákninu pomáhá také se snižováním krevního tlaku, s prevencí proti kardiovaskulárním onemocněním (Anderson 2004), rakovině (Cade et al. 2007) nebo cukrovce (Van Dam et al. 2006). Podle čínské medicíny prospívá potom celému tělu, zvlášť ale ledvinám, na něž má quinoa energizující účinek (Pitchford 2002, 470).

Způsob přípravy:

Jako většina obilovin, také quinoa během vaření nabývá na objemu, což je dobré mít na paměti při odměřování porcí. Pro jednoho člověka je většinou adekvátní množství kolem 60g. Při přípravě dodržujte pravidlo podílu 1:2, tedy jeden díl quinoi na dva díly vody. Obilovinu není potřeba dopředu propírat, ani namáčet a vaření zabere do 15 minut. Že je quinoa hotová poznáte podle toho, že trochu zprůsvitní a na jednotlivých zrníčkách je patrná sktruktura připomínající rybí oko (to nezní zrovna jako něco, po čem by se vám sbíhaly sliny, já vím, ale lepší přirovnání mě nenapadlo :)): střed a okraje jsou tmavší a pevnější, zbytek je průsvitný. Správně uvařená quinoa trochu připomíná kuskus, ale narozdíl od něj lehce křupe pod zuby. Vyzkoušejte to třeba na naší Karí quinoe s rozinkama!:)

ZDROJ:

Anderson, J. W. 2004. Whole grains and coronary heart disease: the whole kernel of truth. American Journal of Clinical Nutrition 80(6):1459-60.

Cade J.E. , V. J. Burley, D. C. Greenwood. 2007. Dietary fibre and risk of breast cancer in the UK Women’s Cohort Study. International Journal of Epidemiology Jan 24.

Mahoney, A. W., J. G. Lopez, D. G. Hendricks. 1975. Evaluation of the Protein Quality of Quinoa. Journal of Agricultural and Food Chemistry 23(2): 190-193.

Pitchford, P. 2002. Healing with WholeFoods: Asian Tradition and Modern Nutrition; Third Edition. Berkeley: North Atlantic Books, pp. 470.

Ranhotra, G. S., J. A. Gelroth, B. K. Glaser, K. J. Lorenz and D. L. Johnson. 1993. Composition and Protein Nutritional Quality of Quinoa. American Association of Cereal Chemists 70(3): 303-305.

Van Dam R. M., H. R. B, Rosenberg, L. S. Krishnan, Palmer J. R. 2006. Dietary calcium and magnesium, major food sources, and risk of type 2 diabetes in U.S. Black women. Diabetes Care 29(10):2238-43.

 

38 komentářů k článku QUINOA

  1. Co se exotického názvu týče… tato rostlina není nic tak strašně neznámého a exotického, že by pro to ani nebylo české slovo, je botanicky popsaná pod jménem „merlík chilský“; že se převzal zmršený španělský název, to je jen taková náhoda internetového věku.

    • to je sice možný, ale mezi lidmi příliš povědomí o merlíku neexistuje. tento článek informuje o jeho vlastnostech a působení a to je myslím napsáno velmi dobře, co se především informací týče, navíc i podložené zdroji

    • a merlík chilský vám zmršený nepřipadá? to je přece strašný. Quinoa (čteno kynoa) přece není žádné složité slovo.

  2. Ja kupuji v DM bio ovesne vlocky – jsou neporovnatelne lepsi, nez jakekoli jine, ktere jsem jedla.

  3. K této debatě bych přidala, že quinoa ( půvabný název) je velmi chutná, zrovna dnes jsme ji měli v polévce jako zavářku, a jinak je výborná na sladko i  se zeleninou. Díky za pěkné a poučné povídání o ní. :-)

  4. Je to velmi prospěšná obylnina, která se ve světě fitness, právě díky svému složení, používá zcela běžně místo rýže,, Je to kvalitní surovina na rozvoj svalové hmoty a prospěšná při odbourávání podkožního tuku, moji klienti ve chvíli kdy se odváží ve svém stravovacím plánu nahradit rýži touto plodinou mají o 30% lepší výsledky… Měřeno lékařským caliprem na měření kožních řas a ne jen podle oka..

    • Já to nechápu, píšou že má velký obsah tuku a přitom je fitness???

      • Ono ne nutně všechno, co má trochu vyšši obsah tuku je ihned špatný. Člověk tuky potřebuje, měly by tvořit až 20% denní stravy. Zrovna rostlinný tuky, zejména v zelenině a v obilninách jsou dobrý, pančto jednak cholesterol nezvyšují a druhak vyvažujou zastoupení jinejch živin v tý daný potravině. Quinoa zas tak vysokej obsah tuku nemá. Proso nebo kukuřice mají třeba stejně. Výjimečná je hlavně obsahem bílkovin, proto je tak super. Nicméně i kdyby měla vyšší podíl tuku, je to pořád nesrovnatelný s obsahem tuku ve věcech jako je sýr nebo maso.
        Pokud by vás to zajímalo víc, tak se o tuku obecně a o tom, kolik ho potřebujeme, jaký jsou druhy, atd. dočtete v jednom z naslich článků tady.
        Je to trochu jasnější?:)

    • Co ta hrubka pane magistře……?(obilovina)

    • Někdo s titulem by asi psát hrubky…. :-(

  5. Ahoj,
    v článku píšeš, že se quinoa nemusí propírat, ale když jsem si jí chtěla včera koupit, tak bylo na obalu, že by se měla spařit horkou vodou, aby pak nezhořkla. Bych se tedy chtěla zeptat jak to tedy vlastně je :)

    • Ahoj Irys!
      Děkujeme za dotaz!:) Můžu se zeptat, odkud a jakou quionu máte? Já osobně ji nikdy nepropírám, ani nespařuju a hořká mi nepřipadá. Je ale možný, že máte jiný druh než já, ona totiž existuje quinoa světlá, tmavá a bůhví jaká ještě…:) Nicméně s doporučeními ohledně spařování jsem se zatím setkala hlavně u jáhlů, u quinoi ne. Tak snad jsem Vám trochu pomohla. Mějte se krásně a přeju úspěšné vaření!:)

      • No já jsem ji nakonec nekoupila, protože na kolejích nemám moc možnost (nedostatek nádobí) na spařování vařící vodou, tak jsem to radši nebrala s tím, že se nejdříve poptám a pak uvidím. Místo toho jsem si nakonec vzala špaldu, tak jsem taky docela zvědavá, jak bude chutnat. Jinak jsem se dívala v DM, ale jaký to je druh, to už si nepamatuju. Akorát vím, že psali, že by se měla spařit. Ale díky za info, když už vím, že se nemusí spařovat, tak si ji určitě koupím, až půjdu kolem a vyzkouším :)

        • Ahoj Irys,

          Já mám teď přesně tu z DM a taky je pro mě překvapení, že by se quinoa měla spařovat. S tou z DM ani s jinou jsem to nikdy nedělala.. Jak píše Karolí, vím, že se spařují jáhly (u mrkvovýho dortu to pro jistotu dělám, jinak ale taky ne). Takže quinoe zdar!:))

    • quinou nemusíte běžně spařovat… Dělá se to hlavně kvůli „žluklému – okysličenému „tuku který obsahuje a který pak chutná hořce.. tak též i jáhly. Ale to je jen preventivní opatření aby se to nestalo a pak vám to nechutnalo. Normálně, to není potřeb. Např. u jáhel se mě párkrát stalo, že po uvaření byly hořké > právě pro to co jsem uvedl výše ale když jsem měl kvalitní jáhly tak nebylo ani u nich potřebné je spařovat.. ;-)

      • Ahoj Martine!
        Jééé, dík za objasnění! Zrovna nedávno jsem totiž přemejšlela, proč jsou někdy vločky z quinoi tak nahořklý a hele, jedna z našich chytrejch rybiček má odpověď!:)

  6. Pingback: Co to jsou Superfoods neboli SUPER POTRAVINY? | Nová strava – jíme jinak

  7. Quinoa vypadá jako zdravá, lehká, rychloupravitelná potravina, která dělá hezká těla. Proč ne?!?!

  8. přečetla jsem si,že obsahuje hodně tuku, to asi na dietu není moc dobré, třeba u vyššího cholesterolu.nevíte někdo?

    • Ahoj Kruelo!
      Co se rostlinnýho tuku týče, tak se většinou nemusíte vůbec bát, protože narozdíl od toho živočišnýho je nenasycenej. Tzn. neposiluje ten obávanej „zlej“ cholesterol v těle. S kytičkama fakt skoro nikdy nemůžete ve stravě udělat chybu, obzvlášť když jsou v co nejpůvodnějšim stavu. Maji většinou poměrně vyváženej podíl živin, takže quinou rozhodně bez obav zkuste.;) Páááá

  9. Hola Amigos, jsem z Kolumbie a tam to mame hodne, v mem meste starosta naridil skolam aby deti meli v jidelnicku dvakrat tydne. Quinoa mleta je vyborna se mlekem, vari se a deti to miluji, prida se med (u nas se pridava panela – to je stava ze cukrove trtiny)a je to vyborny, nemleta quinoa se dava take do polevek, ja osobne dam do kureci polevky a nekdy take jako priloha, jen ji varim a pridam nakrajena rajcatka, petrzel, trochu olivoveho oleje a kapky citronu. Dobrou chut a zdravi, preje vas Amigo.

  10. Dnes jsem zkusila quinoa sushi (rolky) a chutnalo mi daleko lepe nez z ryze.Postup je naprosto stejny.Vrele doporucuji :-)

    • Tyjo! To mě vůbec nenapadlo! Bezva! Určitě je zkusim! Jenom sem teď v DM málem posledně omdlela. Oni už za Quinou chtěj 180kč?!?! Kde jí a za kolik třeba vy kupujete, rybičky? Děkuju!

      • kupuji na Kladně Bioshop Kopretina teď ji mají v akci za 66,- Kč do konce dubna jinak bežná cena 109,-Kč

  11. Chtěla jsem se zeptat jestli se může na bezlepkovou dietu quinoa?Děkuju

  12. Přeji všem hezký den.Ráda bych věděla zda můžu
    použít guinou když mám diabetes 2.
    Děkuji za odpověď.
    Alena.

    • Ahoj Aleno! Nóóó, my rybky nejsme doktoři, nicméně zdravej rozum mi řiká, že určitě jo!:) Quinoa má totiž nízkej glykemickej index, tzn. štěpí se v těle na glukózu postupně a relativně pomalu a nezpůsobuje tak veliký výkyvy hladiny cukru v krvi. Zároveň má spoustu bílkovin a jako celozrnná obilnina i vlákniny, takže já bych jí dala palec nahoru!;)

  13. Vlastně jsem o ní nikdy neslyšel a dost mě zajímalo, co to je vlastně zač po přečtení tohoto receptu…

    http://thehealthyapple.com/2013/03/25/warm-almond-quinoa-breakfast-sundae/

    Ten zas možná zaujme vás..

  14. Dobry den, prosim Vas mozem quinou davat aj 8 mes babatku? Vsade uvadzaju skor natural ryzu, pseno, a ine obiloviny resp. pseudoobiloviny a o quinoe som sa pre tak male babo nikde nedocitala. Neviem, ci to je len tym, ze je mozno este menej znama a pouzivana. Dakujem krasne :)

    • Ahoj Janko! Mno, já bych řekla, že jo! Protože miminkům se dávají i věci z pšenice, která má lepek, což je celkem velkej alergen a je to v pohodě… nebo teda minimálně to všichni dělají. Upřímně, my s Janou ještě žádný rybátka nemáme, takže radím jen podle svýho selskýho rozumu.:) Ale podle mě by měla být quinoa v pohodě!:) Tak ať se vám daří a posíláme pusu na Slovensko!:)

      • Jee Karolinka dakujem krasne za odpoved :) no tak nejak som si to aj ja vysvetlovala, my sice psenicu zatial malemu nedavame z lepku skor ovos, jacmen a spaldu ale co som sa docitala je, ze napr. amarant sa uz malickym babatkam moze dat a ze je to velmi vyzivne a je dost podobny quinoe co sa obsahu latok tyka…uz som mu tu quinou aj robila 2 krat na obed so zeleninkou a chutilo mu :). Keby som mohla este otazocku, aky je rozdiel medzi svetlou a tmavou quinoou?

        • Ahoj Janko, tady pro změnu Jana.:))

          Souhlasím s Karolí a jenom doplním.. Obecně se děti zpravidla začínají přikrmovat kolem půl roku a doporučuje se začít zlehka vařenou zeleninkou (nejdřív mixovat) a postupně přecházet k sytější a pevnější stravě. V osmi měsících bych osobně svýmu mimču nedávala rohlíky ani nic z klasický mouky, právě proto, jak píše Karolí, že jsou poměrně velkym alergenem (pšenka, žito), ale naopak tu quinou nebo amaranth, jak píšeš, bych zařadila.:) Ono strašně záleží, jak to to miminko zvládá, jak moc je droboučký nebo naopak trošku napřed, je to prostě individuální.

          Rozdíl mezi světlou a červenou nebo tmavou quinoou mi připadá, že je hlavně v ceně. Jednou jsem si jí koupila, nebyla nijak ničím moc jiná než světlá (koupila jsem ji proto, že světlou neměli), jen jsem ji dýl vařila.. Myslím, že je to podobný rozdíl jako mezi různě barevnýma čočkama, prostě jinej druh. S čočkou a luštěninama obecně ale ještě pozor, ty bych miminku teď nedávala (až tak od 10. měsíce a začala bych červenou, která nenadýmá). Určitě zkus konzultovat i s pediatričkou, co Ti doporučí, přeci jen vídí, jak prospívá a má na to diplom, já jenom certifikát.:)))

          Ať se vám daří a jste zdraví jako rybičky! :*

  15. Veeelmi pekne dakujem rybicky, ste zlate :) dakujem za vase rady, super no quinou uz varime vo velkom :) amarant sa prave zajtra chystam kupit tak zaradujem pre maleho do jedalnicka tiez :) no ved prave veeelmi si potrpim na strave maleho, ludia okolo mi uz vravia ci to neprehanam, ale nech si vravia co chcu. A u okolia je to nepochopitelne ze malemu nedavam a ani nebudem davat biele pecivo (my inak bielu muku, cukor, a slnecnicovy olej nepouzivame, tak preco by som to mala davat malemu :) ) keksiky, cukriky a  podobne zalezitosti. hmm a co sa pediatra tyka, s tym to velmi nekonzultujem lebo sa absolutne nezhodneme. Ked mali v pol roku nastupit prikrmy, dal mi do ruky brozurku s nemenovanou znackou ako krasne zacat dieta krmit vyzivou zo skla a plus 6x do tyzdna maso, 7. zltok atd..teraz dost bojujem s masom, lebo ho zavadzat este nechcem, chcela som vydrzat do roka, a to sa vsetci buria ze bude anemicky, a potrebuje blielkoviny, zelezo atd. Ja si myslim ze ma cas na „zanasanie“ telicka masom. Mohli by ste mi napisat vas nazor na toto? A este k tym strukovinam..hmm tie som prave uz zaradovat chcela aspon tu cervenu sosovicu. Cakala som kym nam vylezie prvy zubok, a prave dnes sa to udialo, tak som myslela ze zacnem. Udajne ked sa tlacia zubky sliny dietata uz su schopne travit skrob..hmm tak neviem, chcela som strukovinu zaradit hlavne koli tomu, ze nedavam zatial to maso a mat tak ucelenu trojku zelenina, obilovina, strukovina. Budem rada ked mi napisete svoj nazor :) popripade ak sa da s vami komunikovat aj niekde mimo aby som tu nezaberala miesto pri teme quinoa :) dakujeeem.

  16. Děkuji za hezký článek, právě jsem quinou po dlouhé době vytáhla ze skříňky a uvařila k polévce jako zavářku – po pár ochutnávacích soustech ale začínám mít pocit, že se quinoa stane mým parťákem při dietě a že je co shazovat! Jen bych měla dotaz – nezničí se vařením všechny ty úžasné vlastnosti, které quinoa má? Díky za odpověď:)

  17. Pingback: Quinoa - proč patří mezi superpotraviny? | Superpotraviny.net

  18. Dočetla jsem se o quinoi, dnes jsem si ji koupila a chci se o ní dozvědět něco více. Naklikala jsem si …rybičku.. a začala číst. Moc mě články zaujaly a jen lituji, že hodina nemá více minut, abych mohla dál číst. Ale vrátím se.
    Co se mi však velice nelíbí je vzhled webové stránky. Obrovské kruhové plochy zabírají moře místa a vysloveně vadí při čtení, zbytečně zasahují do pozornosti, jsou rušivé. Zdůrazňuji: velice vadí. Navíc ještě čisté, nepopsané plochy vlevo i vpravo, na kterých by mohly být přehledně umístěny nabídky článků a receptů, aby bylo možno si hned vybrat co mě zajímá a neztrácet čas klikáním….. prostě grafika nalevo od nuly. Škoda, přeškoda.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>